BCAA - regenerace a ochrana svalové hmoty

BCAA je suplement, který slouží k regeneraci a ochraně svalové hmoty a také působí jako stimulant pro svalový růst. Jejich zkratka znamená Brained Chains Amino Acids aneb aminokyseliny s rozvětveným řetězcem. To znamená, že jednotlivé aminokyseliny jsou mezi sebou propojeny. Aminokyseliny jsou zcela specifickou strukturou, díky níž nedochází k jejich katabolizaci v játrech, ale BCAA zůstávají v nezměněné podobě k dispozici pro pracující svaly. Je nutné je tělu dodávat neboť je samo nedokáže vytvářet z jiných aminokyselin.

BCAA je suplement, který slouží k regeneraci a ochraně svalové hmoty a také působí jako stimulant pro svalový růst. Jejich zkratka znamená Brained Chains Amino Acids aneb aminokyseliny s rozvětveným řetězcem. To znamená, že jednotlivé aminokyseliny jsou mezi sebou propojeny. Aminokyseliny jsou zcela specifickou strukturou, díky níž nedochází k jejich katabolizaci v játrech, ale BCAA zůstávají v nezměněné podobě k dispozici pro pracující svaly. Je nutné je tělu dodávat neboť je samo nedokáže vytvářet z jiných aminokyselin.

BCAA mají v organismu několik unikátních funkcí, z nichž mnohé jsou nutné pro kvalitní sportovní výkon a rychlou regeneraci.

Profil sportovce při užívání BCAA

  • Zvýšení hladiny energie při sportovním výkonu díky snadné přeměně BCAA na glukózu.
  • Ochrana svalové hmoty před její devastací v důsledku intenzivní fyzické zátěže díky „úspoře“ vlastních větvených aminokyselin a snadné přeměně na ztrácené aminokyseliny.
  • Rychlejší regenerace organismu po ukončení zátěže díky zlepšené produkci hormonů s anabolickým působením.
  • Oddálení pocitu únavy díky stabilizaci poměru BCAA vůči tryptofanu. Tryptofanje klíčovou aminokyselinou při tvorbě hormonu serotoninu, který způsobuje únavu. Tryptofan a BCAA využívají stejný přenosový systém, který umožňuje jejich transport z krve do mozku. Díky zvýšené suplementaci BCAA dochází k menšímu prostupu tryptofanu do mozku a díky tomu k oddálení nástupu pocitu únavy.

Z předchozího textu vyplývá, že BCAA mají pozitivní vliv na veškeré typy fyzických aktivit a nejsou tudíž určeny primárně pouze pro silové sporty.

bcaaKdyž vybíráte BCAA, měli by jste se podívat kolik je účinné látky v balení přípravku. Například jedna tableta může obsahovat třeba 1000 mg čistého BCAA v poměru 2:1:1, tedy 500 mg leucinu, 250 mg isoleucinu a 250 mg valinu. Stejně velká tableta u jiného výrobce může mít pouze 500 mg čistého BCAA. To pochopitelně znamená velký rozdíl v účinku. To stejné platí i u ostatních forem, tedy prášku i tekutého BCAA.

U práškových BCAA si dejte pozor na příchuť. Zde je to opět velmi individuální, pro někoho je BCAA bez příchuti nepoživatelné, pro jiné jsou zase nevábivé chemicky upravené příchutě. Tabletové BCAA jsou vhodné pro snadnou konzumaci, pokud např. v práci nemáte čas na přípravu nápoje z BCAA v prášku, také se snadněji převáží pokud cestujete. Tekuté BCCA je asi nejsnadnější na užívání, ale i to má svoji nevýhodu a tou je cena. V přepočtu na obsah čistého BCAA, jsou suplementy v tekuté podobě většinou ty nejdražší.

Můžete se setkat i s BCAA s glutaminem nebo argininem, to rozhodně není na škodu, glutamin i arginin podporuje účinky BCAA. Ve většině případů je ale finančně výhodnější koupit oba přípravky samostatně.

Nejen BCAA a proteiny živ je sportovec a proto nemůžeme zapomínat ani na vitamíny a minerály. Co si budeme nalhávat, kvalita potravin obecně za posledních několik desítek let poklesla. Intenzivní hospodářství sice přináší obří produkci za nízké náklady, ale s „kvalitou“ takových potravin už je to diskutabilní. Kvalitou v tomto případě myslím právě na obsah tolik potřebných vitamínů a minerálů. Možnosti jak tuto situaci řešit a dostat do těla více těchto látek jsou dvě. Snažit se do jídelníčku začlenit více organických jídel. Další možností jsou doplňky stravy. Z nich jsou ve většině případů vhodnější kapslové produkty, které obsahují menší množství pojiv než tabletky. Ty jsou často z více než poloviny tvořeny právě pojivy.

Mezi potraviny obsahující aminokyseliny patří níže uvedené a rozdělují se na dva základní druhy, kterými jsou živočišné a rostlinné. Kvalitnější a plnohodnotnější jsou živočišné z důvodu toho, že obsahují širší vyvážené spektrum aminokyselin. Když jste však vegetarián, tak sáhnete spíše po rostlinných aminokyselinách, než po těch živočišných.

Mezi živočišné patří:

  • Vajíčka
  • Všechny druhy masa
  • Tvaroh a jiné mléčné výrobky

Mezi rostlinné patří

  • Semena
  • Luštěniny
  • Cereálie

Pokud jste člověk, který se neomezuje na konkrétní druh potravy, jako tomu je třeba u vegetariánu, nebo veganů a vaším základem je především masitá strava v kombinaci s rostlinnou, tak zde není co dodat a pokračujte v tom, co děláte.

U vitamínu i minerálů platí stejně jako vždycky, že všeho je potřeba s mírou. Předávkování může mít negativní dopad na váš organismus, ale při rozumném dávkování (doporučené denní dávky jsou ze zákona vždy uvedeny na krabičce) budou pro tělo přínosem. Jen málo z nás běžnou stravou dostane do těla všechny potřebné živiny. Mimochodem můžete se také setkat s pojmem RHP, to znamená referenční hodnota příjmů a je to stejné jako DDDdoporučená denní dávka. Tyto hodnoty jsou normované na „průměrného“ člověka, nicméně každý je trochu jiný. Důležitý je tady pocit jak se cítíte, než to, abyste přesně dodržovali RHP. Snížit nebo zvýšit ji o 50% vám velice pravděpodobně nic špatného neudělá, ale pozor na několikanásobné nebo řádové překračovaní těchto hodnot.

Prohlédněte si naši nabídku sportovní výživy a doplňků stravy.

Poptávka - napište nám (vkládejte foto k dotazům na servis)

Jméno
Email ( email není zveřejněn )
Váš příspěvek   ( Fotky můžete vložit po odeslání příspěvku. )
opiště kód
antispam
     vice informaci

© fitnesspohotovost.cz

pri poskytovani sluzeb nam pomahaji soubory cookie. pouzivanim nasich sluzeb vyjadrujete souhlas s nasim pouzivanim souboru cookie.   Nepřehlédněte